Slimme meter is vooral slim voor de portemonnee van de energieleverancier

Al enige tijd krijg ik telefoontjes van mijn energieleverancier dat ik een slimme meter moet nemen. Heel handig en zo, en ik kan de verwarming bedienen met mijn smartphone. Regelmatig valt het stil als ik zeg dat dat ik zo’n ding niet heb, en het bovendien belachelijk vind om de paar meter naar de thermostaat draadloos zou moeten doen.

Nu is er nog een argument om mijn oude draaischijf-geval te blijven houden. De slimme meter schijnt gevoelig te zijn voor schakelende voedingen (opladers en laptopvoedingen) en ledlampen, en als gevolg daarvan het verbruik verkeerd aan te geven. De rekening is daardoor fors hoger. Mijn rekening is vanwege mijn zeer zuinige gedrag zeer laag. 35 euro per maand doen weinigen mij na.

Als ik een slimme meter had, had ik, getuige een nieuwsitem op TV, aanzienlijk meer moeten betalen.

Ik vind het geen bezwaar om eenmaal per jaar mijn meterstanden door te geven. Ik maak er een fotootje van ter als extra controle, alvorens de waarden door te geven.

Het “gemak” van een slimme meter, het ongecontroleerd doorgeven van het gebruik, is alleen maar goed voor de portemonnee van de energieleverancier. Controle op wat we doorgeven is zeker niet verkeerd.

This entry was posted in Ergernissen and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

