Noorwegen schakelt FM uit voor DBA

Als eerste schakelt Noorwegen de FM uit om plaats te maken voor de digitale radio. Of het daar klaar voor is is de grote vraag. Lang niet iedereen heeft een digitale radio in huis, laat staan in de auto. Ben benieuwd of dit niet een totale mislukking is.

Ook in ons eigen kikkerlandje worden er pogingen ondernomen om DBA te pushen. Een oude hit van Olivia Newton John wordt in een lullig reclamespotje misbruikt om de voordelen van dat DBA op te sommen. Meer zenders, betere kwaliteit….
Tja. Als ik mijn eigen radioluistergedrag onder de loep neem, zie ik dat ik slechts twee zenders beluister. Radio 4 en radio 1, waarbij ik bij de laatstgenoemde stevig mijn best doe om alles met sport niet te horen.

Behoefte aan meer zenders leeft bij mij absoluut niet. En over de geluidskwaliteit van de FM had ik ook al niet te klagen. Mijn oude klokradio doet het prima en ik word er prima mee wakker. En ach, in bed vind ik een supergeluid ook niet echt noodzakelijk. Daarvoor heb ik mijn stereo in de huiskamer wel.

Wat me erg veel zorgen baart is het moment dat de FM hier uitgeschakeld gaat worden. Dat gaat gepaard met een enorme afvalberg van radio’s die het nog prima doen, maar vanwege het gebrek aan zenders ineens waardeloos worden. Het zou echter een ideaal moment zijn voor piratenzenders, die dan van 88-108 Mhz kunnen gaan uitzenden.

Wat mij betreft mag de FM gewoon de FM blijven. DBA is net zoiets als het hernoemen van Nederland1, 2 en 3 naar dat rare NPO. Nergens voor nodig en alleen interessant voor de exploitanten van de zenders.

This entry was posted in Ergernissen and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

