Overbodige gadgets

De CES, een internationale technologiebeurs, opent morgen de deuren. Op de beurs presenteren meer dan 3.800 bedrijven allerlei innovatieve gadgets. Eerlijk gezegd vraag ik me af waar die gadgets voor nodig zijn. Waarom zou bijvoorbeeld een haarborstel een microfoon en sensoren moeten hebben? Het internet of things slaat hier wel erg door. Op ad.nl las ik over allerlei gadgets waar een batterij en elektronica in zit en die met een telefoon communiceren. Het slaat werkelijk nergens op. Vast even leuk, voordat het wordt afgedankt. Extra chemisch afval is het resultaat van deze onzin.

Straks is het mogelijk om iemand via een haarborstel af te luisteren. Of, zoals enige tijd geleden het geval was, een DDos-aanval te doen met dit soort gadgets. Een aanval met haarborstels. Hoe belachelijk kan het zijn?

Ik ben daarom blij dat mijn televisie gewoon doet wat die moet doen, en niet aan het internet hangt. Intussen heb ik hem al zo’n 7 jaar. Een smart-tv lijkt me echt onzinnig. Waarom zou je allerlei rommel in huis halen die gebruikt kunnen worden om je te bespioneren?

Daarom heb ik onlangs ook een mevrouw van Eneco afgepoeierd, die me voor de zoveelste keer aan die rare Toon wilde krijgen. Heb al tig keer gezegd dat ik dat niet zou doen, en dat mijn energiegebruik dermate laag is, dat ik ook geen behoefte heb aan een “handig” gadget. Het argument dat ik met “mijn smartphone” de verwarming kan bedienen snijdt ook totaal geen hout. Die heb ik niet, of wat voor mobieltje dan ook. Heerlijk rustig. En wat helemaal prettig is, ik kan rustig mijn gang gaan zonder dat ik me zorgen hoef te maken over een spionerende datastroom waar ik niets van af weet.

This entry was posted in Politiek. Bookmark the permalink.

5 Responses to Overbodige gadgets

  1. Koos Quark says:

    Vluchten kan nog!

  2. Koos Quark says:

    If you want to give a cool surprise, hack the closet before the defecator is to rise.

  3. Koos Quark says:

    Dat je dit zo snel hebt weten te decoderen, c.q. te ontcijferen, je lijkt Turing wel. En ik heb het toch echt uit betrouwbare welingelichte kringen rondom niemand minder dan Maria Genova vernomen: ook WCs worden gehacked tegenwoordig. Dus altijd vluchten naar een offline toilet, zolang vluchten nog kan. Het is nu het tijdperk van elections with cool surprise.

  4. Koos Quark says:

    Maar stel dat, ondanks al mijn vluchtpogingen, toch een keer mijn eindprocesafhandelaar desondanks wordt gehacked (door de Russen natuurlijk), kan ik dan deze eindstationverwerker meenemen naar Sterrenzicht op zaterdag 28 januari om hem aldaar te laten repairen, c.q. onthacken? Lukt dat, dan kan ik dus juichen: “I had no premature cool surprise, ring the bell, in future peace I can now rise!”

Leave a Reply

