Lijmcursus

Vandaag was er voorafgaand aan het repaircafé een interessante cursus. Een cursus lijmen. De cursusleider is echt iemand die gefascineerd is door alles wat lijm en te lijmen is. Ik noemde hem vrij associërend op de wereldhit van ELO Mister Glue. Dit heb ik hem ook verteld. Hij vond het erg grappig.

Ik ging naar huis met een setje cyanoacrylaatlijm in twee diktes, een flesje hexaan, dat het lijmproces op versnelt en een spuitbusje met een lijmversneller.

Thuisgekomen heb ik het geleerde gelijk in de praktijk gebracht. Een bak uit mijn vriezer die al enige jaren een scheur had, met de dunne lijm behandeld, spuitbusje erop, en het werkt. Mijn bak zit weer aan elkaar.
Ik kan de lijmnaad nog wat versterken met vitrage, maar dat heb ik helaas niet liggen.

Overigens heb ik de flesjes lijm in het sluitzakje in de vriezer gestopt. Als ik ze nodig heb is het een kwestie van twee uur van tevoren eruit halen, en het spul na gebruik weer invriezen. Dan blijft de lijm een stuk langer goed dan een half jaar.

De tubetjes die ik altijd gebruikt heb, waren meestal uitgedroogd als ik ze nodig had. Alleen mijn potje dat ik ooit bij Zeeman heb gekocht doet het nog steeds prima. Ik bewaar het in de ijskast. Nu moet ik wel zeggen dat ik er nog nooit iets mee vast heb gekregen. Maar wellicht lukt het wel met de hexaan erbij.

This entry was posted in Algemeen and tagged , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Lijmcursus

  1. Koos Quark says:

    Ik heb die dag een middel ontdekt dat je vastgelijmd houdt aan je warme nest: de chronische kwakkelgriep.

  2. Koos Quark says:

    Ik zit al weer met gewone lijm vastgeplakt aan mijn bureaustoel. En je wordt vast nog een keer de uitvinder van de wonderlijm to mend a broken heart.

Leave a Reply

