“Junior”, een legale manier voor leeftijdsdiscriminatie?

Gisteren belde ik met Unique Uitzendbureau over een functie die ik had gezien. Een excel-expert voor een functie binnen een internationaal bedrijf in Barneveld. Dat leek me wel wat. Omdat ik echter al vaker gemerkt heb dat leeftijd er wel degelijk toe doet, hoewel dat wettelijk niet is toegestaan, vroeg ik hier expliciet naar. De vrouw aan de andere kant vertelde me dat ze dat niet deden, omdat dat wettelijk verboden is.

Toen ik de functie vervolgens ter sprake bracht, werd me verteld dat ze dat dat niet kon. Het bedrijf vroeg om een “junior”. Hoezo junior? Mijn doorvragen had geen effect. Het lijkt er sterk op dat junior een benaming is voor een jong persoon.
In de vacaturetekst stond het niet vermeld. Mogelijk vanwege juridische redenen. Maar informeel is er blijkbaar nog steeds iets te regelen dat wettelijk niet toegestaan is. Zou dat ook gelden voor iemand met een Arabisch klinkende naam?

This entry was posted in Ergernissen and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

