Fabeltjeskrant in 3D

Ik hoorde vanochtend dat er plannen zijn om de fabeltjeskrant terug te laten komen. Niet met de originele poppen helaas, maar in 3D-animatie. Dat is jammer. De eenvoud was juist de charme van het programma dat van 1968-1992 te zien was. Natuurlijk, alles moet weer “van deze tijd zijn”. Of dat allemaal wel zo leuk is, is nog maar de vraag.

Ik herinner me dat ik als kind elke dag naar meneer de Uil keek. Bij het eindmuziekje keek elk kind aandachtig naar het moment waarop een oog nog eventjes open en dicht ging. Een mooie tijd.

Zo nu en dan zie ik nog weleens remakes van tekenfilms langs komen. Maya de bij of Wicky de viking in 3D… In 3D ziet het er toch te gelikt uit en het maakt de beleving toch een stuk anders dan bij het origineel.

Ditzelfde idee heb ik ook bij de remake van de Fabeltjeskrant. De stem van meneer de uil kan niemand anders beter doen dan Frans van Dusschoten, die ons intussen al enige tijd ontvallen is. De eenvoud van het decor van het grote dierenbos was juist de kracht. Ik vrees dat deze eenvoud niet uit de computer zal komen.

Dat kinderen niet gevoelig zouden zijn voor eenvoud wordt door het succes van Nijntje tegengesproken. Ook in deze tijd kan het nog makkelijk. En kinderen kan toen zullen met kinderen van nu met evenveel plezier kijken naar een remake met poppen.

This entry was posted in Algemeen. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

