Windmachine uit de 3D printer voor mijn orgeltje

Al enige tijd ben ik met een aantal vrienden bezig met de bouw van een orgeltje. Dat is al aardig ver gevorderd en speelt inderdaad, maar de windvoorziening is nog steeds niet helemaal naar tevredenheid. De reden hiervan is dat er een omgebouwde stofzuiger wordt gebruikt. Stofzuigers maken nou eenmaal flink wat lawaai.

Ik heb via internet contact gekregen met een ontwerper van een windmachine. Deze windmachine is echter van hout gemaakt. Als enthousiast gebruiker van een 3D-printer heb ik samen met een vriendin een ontwerp bedacht om een 3D geprinte windmachine te maken. Als uitgangspunt gebruiken we een zogenaamde bilge-blower om een scheepsruim droog te houden.

Het slakkenhuis en ventilator worden eraf gesloopt en met de 3D-printer wordt een nieuw ontwerp geprint voor schoepenrad en slakkenhuis. Het resultaat is te zien op de foto. De windmachine doet zijn naam eer aan. Het geheel blaast fantastisch. En het leuke, er is geen sirene gemaakt. Die kans is er als je je niet aan de instructies houdt.

Er moet echter nog een versie worden geprint waar het geheel aan elkaar kan worden geschroefd.

This entry was posted in Foto and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Windmachine uit de 3D printer voor mijn orgeltje

  1. Koos Quark says:

    Zijn zal ik
    als de wielewaal
    waaien als
    gelegen winden
    zo stil.

Leave a Reply

