Ook de Taalstaat heeft de balen van Tom de Ridder

De ergernis over Tom de Ridder gaat verder. Frits Spits maakte een opmerking over de ergernis over deze reclame. Tom de Ridder is dan wel verdwenen, maar wat hij aanprijst helaas niet. Voordat ik ‘s ochtends mijn bed uit ben heeft de irritatie al zo’n vier keer toegeslagen, zo niet meer.

Zou het zijn dat het aangeprijsde product zo slecht loopt? Met irritatie opwekken zal dat vast niet beter gaan.

This entry was posted in Ergernissen and tagged . Bookmark the permalink.

4 Responses to Ook de Taalstaat heeft de balen van Tom de Ridder

  1. Koos Quark says:

    Vanochtend heb ik het toch echt gehoord op de radio: het ‘kofschip’ is zomaar afgeschaft en zonder enige vorm van democratisch onderwijsoverleg vervangen door ‘softketchup’. En nu heb ik toch echt alle Kamerdebatten gevolgd, maar hier is geen enkel Kamerdebat over gevoerd, noch plenair, noch binnen een commissievergadering voor taalaangelegenheden. Het lijkt toch echt verdacht veel op het vervangen van de gulden door de euro, als dictaat van bovenaf zonder enig democratisch Kamerdebat. En in geen enkel referendum heeft het taalvolk ermee ingestemd om ons klassieke kofschip te vervangen door modieuze softketchup.

    Maar goed, als we zo de jeugd nog enigszins kunnen behouden voor de liefde voor de taal en haar correcte spelling, dan ga ik toch maar, zij het onder protest, schoorvoetend akkoord. En kan ik nu het kofschip adopteren als vergeetwoord, om het toch nog een beetje te redden uit de vergetelheid? Laat alle valse hoop toch maar varen. Het kofschip is voorgoed uitgevaren, zonder behouden vaart, onze patatten zijn nu verrijkt met softketchup en hopelijk zal de softketchup een bijdrage leveren aan de preventie van menige spelfout.

    • mispunt says:

      Getver! Wat is in vredesnaam softketchup? Er was toch ook nog het alternatief van ‘t fokschaap.

      Vooralsnog heb ik geen verschil gezien op de sites die ik geregeld bekijk. Het aantal d/t fouten is nog steeds rampzalig hoog.

  2. Koos Quark says:

    Ja, het rouwproces was nog niet ten einde, langzaam begint tot mij door te dringen dat ook ons aloude vertrouwde ‘fokschaap’ nu voorgoed is uitgefokt.

  3. Koos Quark says:

    Ergens in de nacht van gisteravond laat op vanmorgenochtend vroeg heb ik een vreselijke nachtmerrie gehad: ik kwam al surfend op een blog van zo’n jonkie terecht en daar stond: “Nu wij helemaal chill zijn van het chillen op softketchup, zijn die oudjes voorgoed uitgekofschipd en uitgefokschaapd.” Verschrikkelijk.

Leave a Reply

