Handmatige ad-blocker

Op mijn computer staat een ad-blocker continu te draaien. En als er rotzooi tussendoor glipt, wil het wel helpen om deze bij te werken. Het schijnt dat de makers echter soms betaald worden om reclame toch door te laten. Er is bovendien een kentering onder reclamemakers om reclame minder irritant te maken. Nu merk ik daar bij de Volkskrant-site echter weinig van. De reclame floept er zo af en toe gewoon heel prominent doorheen. Het “do not track me”-vinkje doet het vaak niet. Maar goed, het verschil met en zonder is nog steeds duidelijk te merken. Op bepaalde sites mag ik zelfs niet komen zolang mijn blocker geïnstalleerd is. Tijdelijk uitzetten helpt niet. De site wil helemaal geen blocker. Bild.de is zo’n site. Nu is de Duitse versie van de Telegraaf toch niet interessant, dus die hoef ik niet.

Ook op mijn TV zou een blocker handig zijn. Helaas is deze voorziening nog nergens te vinden. Ooit was er een Duitse uitvinding, de zogenaamde Fernsehn-fee, maar die is ongetwijfeld onder druk van adverteerders nooit in toestellen ingebouwd. Deze uitvinding zapte automatisch naar een ander kanaal als er reclame op kwam zetten.

Adverteerders op TV bereiken mij echter zelden. Ze hebben buiten de zapper gerekend. Zo gauw er een reclameblok komt, zet ik het geluid uit en ga even iets anders doen. Teletekst lezen helpt prima om de schreeuwerige beelden niet te zien.
Hoewel ik geen ad-blocker op mijn TV heb, help ik hiermee toch mee om het verdienmodel te ondermijnen.

This entry was posted in Algemeen. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

