Promotie

Hoewel ik een gruwelijke hekel heb aan mensenmassa’s in verband met paniekgevoelens die ik in een dergelijke omgevingen ervaar, ben ik vandaag toch even aanwezig geweest bij de promotie van een promovenda met wie ik enkele jaren heb samengewerkt. Ik was al vroeg en had daarom ruime keus om een plaats achterin te zoeken, zo ver mogelijk van elke camera en zo dicht mogelijk bij de nooduitgang. Ik had mijn boek bij me en heb zitten lezen totdat het gekakel van de vele stemmen van de aanwezigen elke concentratie onmogelijk maakten. Tot vijf minuten voor aanvang heb ik zitten twijfelen of ik niet toch weg zou gaan.

Dat lukte echter niet meer aangezien de zaal inmiddels behoorlijk vol was gestroomd en het circus dreigde te beginnen. Er zat niets anders op dan maar uit te zitten.

Gelukkig was het gekwek van de vele aanwezigen intussen verstomd. Het geheel was begonnen. Van de verdediging heb ik echter niet alles meegekregen. De paniek moest onder controle gehouden worden. Dit gevoel ken ik al mijn hele leven. En hoe vaak heb ik ruzie gehad met mijn ouders wanneer ik weer mee moest naar het een of andere feest. Ik zou het niet weten.

Ik was blij dat alles goed gegaan was. De zaal stroomde leeg. Terwijl de rest van de aanwezigen zich vervoegde naar de receptie, zocht ik de uitgang. Weg van dit alles.
Buiten gekomen ontspande ik weer. Ik ging even een paar uur de bibliotheek in, in een ruimte waar het stil was en ik mijn boek verder kon lezen. Alleen mijn boek en ik. De overweldigende stilte waar ik zo van houd.

This entry was posted in Algemeen. Bookmark the permalink.

One Response to Promotie

  1. Koos Quark says:

    Hora est sancto silencio!

Leave a Reply

