Roken in eigen tuin of huis misschien ook taboe

Als het aan Clean Air Now ligt, is het inderdaad straks afgelopen met peuken opsteken in eigen huis of tuin als de buren daar last van hebben. Dat zou mooi zijn. Jaren geleden woonde ik in een studentenhuis. De twee bejaarde buurmannen waren fanatieke sigarenrokers. Uiteraard bleef hun rook niet in hun tuin hangen. Die verpestte ook de lucht in onze tuin. Als het ‘s Zomers lekker weer was en de wind stond verkeerd, konden wij de deur niet open zetten. Het hele huis stonk dan naar sigaren. In ons huis rookte niemand.

Op een slechte dag was ik het goed zat. Ik heb een hele bos wierookstokjes in de tuin gezet en aangestoken. Binnen een minuut had ik beide buren aan de deur. Wat zit je in godsnaam te stoken? Ons hele huis stinkt!
Mijn aanpak had succes. Het was uit met roken in de tuin.

Ook in mijn huidige huis heb ik last gehad van rook. En geloof me, in mijn huis komt echt geen peuk naar binnen. De rook kwam van mijn benedenbuurvrouw. Telkens als ik thuis kwam stonk mijn hal naar rook. Het lek moest dus ergens in de hal zitten. Ik gokte op het ketelhok. Mijn paffende benedenbuurvrouw had ik vantevoren op de hoogte gesteld dat ik er iets aan ging doen. PUR-schuim (ook vies) bleek de oplossing. Dit spul heb ik tussen de gaten van de buizen die naar beneden liepen gespoten. Mijn buurvrouw vertelde me dat er ineens iets in haar ketelhok zat. Mooi zo. Er was dus een opening. Nu dus niet meer. Sindsdien is de stank verdwenen.

Eerder vertelde ik al van mijn werkkamer op de universiteit. Er kon een raam open. Best lekker, ware het niet dat een hele kudde rookverslaafden onder mijn raam dat tot illegale rookplek gemaakt hadden. Uiteindelijk heeft de bewaking daar een einde aan gemaakt.

Of het CAN gaat lukken om het laatste stukje overlast te verhelpen betwijfel ik. Maar wellicht zou het al een heleboel helpen als de rokende buren bouwkundige aanpassingen om overlast van hun stinkende verslaving bij de buren uit eigen zak moeten betalen. Misschien is dat een extra stimulans om definitief de stinkstok aan de wilgen te hangen.

This entry was posted in Ergernissen and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Roken in eigen tuin of huis misschien ook taboe

  1. Koos Quark says:

    Al jaren geleden ben ik de weddenschap aangegaan dat, zodra ik met pensioen zal gaan, tabak op lijst I zal staan.

Leave a Reply

