Solliciteren zonder geboortedatum

Het is voor mij weer tijd om een nieuw project te zoeken. Voor het eerst in vier jaar weer in de sollicitatiemodus. Bepaald niet mijn meest favoriete bezigheid. Uren met een brief bezig zijn om vervolgens met een mailtje afgescheept te worden dat duidelijk is afgeraffeld vlak voordat de eerste tocht naar de koffieautomaat wordt gemaakt. Iets met “profiel” en “succes met uw verdere sollicitaties”. Het zou me niet verbazen als er in de outlook van de pz-functionaris een afpoeierknop zit.

Ik heb me weleens afgevraagd of er door PZ-functionarissen eerst naar leeftijd wordt gekeken, en als die te hoog wordt bevonden, elke verdere kwalificatie er niet meer toe doet. Toevallig sprak ik een DBC-corrector, die blijkbaar bij PZ had gewerkt. Mijn vermoeden bleek juist. Hij had zich daar heel vaak schuldig aan gemaakt. Het keerpunt kwam toen hij zelf de bewuste leeftijd bereikte, en zich realiseerde dat hij, indien hij aan de andere kant zou zitten, door deze werkwijze geen enkele kans meer zou maken op een baan.

Nu hebben we het vaker over Amerikaanse toestanden in de negatieve zin van het woord. Vaak is dat ook zo. Maar in het geval van sollicitaties is er een zinnige wetgeving. Er mag geen geboortedatum en geen foto op het CV staan. Natuurlijk valt dan toch nog iets te zeggen over de leeftijd, maar in elk geval kost dat iets meer moeite. Discriminatie op leeftijd of uiterlijk is dan in elk geval een beetje ingedamd.

Overigens zou ik er voor zijn wanneer er bij elke sollcitatie een monitor zou zitten. De taak van deze monitor is dan om te controleren of de wetgeving met betrekking tot discriminatie wordt nageleefd. En misschien zou het ook goed zijn om, net als het vrouwenquotum, een 55+ quotum in te voeren. Indien dat quotum niet gehaald wordt, krijgt het bedrijf een boete.

This entry was posted in Ergernissen, Politiek. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

