High worden bij de Blokker


Enkele weken geleden lagen de nodige gas-capsules in de gemeenschappelijke tuin op de grond. Ik vermoedde dat iemand met een CO2-pistool aan het schieten was geweest. CO2-capsules van een gaspistool zien er ook zo uit. De waarheid was merkwaardiger. Het bleken lachgas-capsules van een slagroomspuit. Dat schijnt de nieuwste rage te zijn. N20 oftewel lachgas zit niet alleen in spuitbussen met slagroom, maar wordt ook bij de Blokker verkocht in drukcapsules voor speciale slagroomspuiten.

Vandaag vond ik er eentje bij een winkelcentrum. Omdat ik wat AA-batterijen voor mijn GPS moest hebben (natuurlijk waren ze weer eens leeg) ben ik een Blokker binnengestapt en heb een verkoopster gevraagd of ze ook zo’n geval (ik toonde haar de capsule) hebben. Ze bevestigde dat ze als warme broodjes over de toonbank vliegen. En ongetwijfeld niet voor de slagroomspuit.

Lachgas wordt ook als narcosemiddel gebruikt. En als je dat kunt, kun je er blijkbaar ook high van worden. En dat hebben de hangjongeren in de binnentuin blijkbaar gedaan gezien het grote aantal lege capsules dat ik op de grond zag liggen.

Ik zag geen troep van ballonnen. Het wordt blijkbaar aangeraden om het gas eerst in een ballon te stoppen alvorens te inhaleren, om bevriezing van lippen, mond en luchtwegen te voorkomen.

Overigens vraag ik me erg af waarom er juist N20 wordt gebruikt in slagroomspuiten. Ik zou me kunnen voorstellen dat er gebruik gemaakt zou kunnen worden van een ander inert gas onder druk.

Even googelen leert dat N2O een sterke oxidator is en geen negatief gevolg heeft voor voedingsmiddelen. Maar waarom er geen ander gas wordt gestopt zonder bedwelmende werking heb ik nergens kunnen vinden. Ik hoop echter dat het drijfgas snel een niet-bedwelmend alternatief krijgt. Het scheelt een hoop zooi in de tuin. En bedwelmde hangjongeren.

This entry was posted in Algemeen and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to High worden bij de Blokker

  1. Koos Quark says:

    België laat nog uitzoeken of er echt wel lachgas in wordt gestopt, maar het antwoord weten we dus al.

Leave a Reply

