Een verrukkelijk Indiaas etentje

Ik ben dol op koken. Zo nu en dan probeer ik nieuwe recepten uit. En nog leuker is het om dit te delen.

De salade
Dit is een eigen verzinsel

1 mango
1 bosje munt
een stukje van ongeveer 5 cm gemberwortel
1 komkommer in plakjes gesneden
citroenazijn
1 citroen
beetje palmsuiker

Doe de gember en munt in een blender en maal ze fijn.
Pers de citroen uit en giet het sap in een kom. Gooi de gember/munt in de kom. Doe een scheutje citroenazijn bij.
Gooi nu de mango in stukjes gesneden erbij en roer goed door. Vervolgens de gesneden komkommer. Doe hier een schepje palmsuiker bij en roer nogmaals door. Dat is alles…

Saag Murg van vegetarische nepkip.
Ook een eigen verzinsel.

1 bakje nepkip van de vegetarische slager
3 stokjes kaneel
zonnebloemolie
3 laurierbladeren
3 kruidnagels
3 groene kardemompitten
gemberwortel 7 cm
3 uien
beetje cayennepeper
5 tenen knoflook
1 zak spinazie
1 blik tomatenstukjes
1 bos koriander

Maal de gemberwortel samen met de uien en knoflook tot een pasta.
Doe wat olie in een wok. Gooi de kaneelstokjes, laurier, kruidnagels en kardemompitten erin en laat ze ongeveer 1 minuut bakken. Nu de cayennepeper erbij. Gooi nu de pasta van ui/gember/knof erbij en bak het geheel even mee. Doe nu de nepkip erbij. Even mee laten bakken.

Nu mag de spinazie erbij. Als deze wat geslonken is, kan de tomatenprut erbij. Breng het geheel aan de kook. wel af en toe roeren. Nu de fijngehakte koriander erbij en even laten doorkoken.

Voeg zout naar smaak toe.

De rijst
Ere wie ere toekomt. Het idee heb ik van Le:en in Utrecht.
Als je ooit rijst als deze hebt gegeten wil je nooit meer anders.
Le:en is overigens ook zeer de moeite waard. Het is het enige restaurant in Utrecht voor zover ik weet dat sprinkhaan op rijstballetjes op het menu heeft (had) staan. Uiteraard heb ik die gegeten.

Maar goed, ik dwaal af. Hier is de rijst:

Bouillonblokje
Poeroetbladeren (toko)
Basmatirijst (1 kopje per persoon)

Breng water met een groentebouillonblokje en 5 poeroetbladeren aan de kook.
Voeg nu de basmatirijst toe. Als het water kookt ongeveer 8 minuten zachtjes laten doorkoken.

Dat was alles.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties

This entry was posted in Algemeen and tagged , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Een verrukkelijk Indiaas etentje

  1. Koos Quark says:

    Hmmm, verrukkelijk, verrukkelijk, ik ga het echt helemaal compleet Indiaas maken, ik offer het namelijk eerst helemaal aan Niemand Minder dan: कृष्ण

  2. Koos Quark says:

    Wie anders? Rama?

  3. Koos Quark says:

    Ik heb die andere nu ook kunnen opsporen: राम
    Ik heb heerlijke trek gekregen, het water loopt mij in de mond.

  4. Koos Quark says:

    Lekker genoeg dus om te offeren aan én Krishna én Rama! De goden hebben gesmuld en als beloning hebben ze ons veel regen geschonken, want ook Indra mocht meesmullen.

Leave a Reply

