Scientology documentaire

Deze week buitengewoon veel aandacht voor de door L Ron Hubbard verzonnen “religie” scientology. Dat het een religie heet is blijkbaar alleen maar vanwege de van overheidswege vrijstelling van belastingen voor kerken. Gisteravond heb ik een deel van de documentaire “going clear” gezien. Vanwege het late tijdstip moet ik nog een uur op een later tijdstip bekijken. Maar wat ik gezien heb kwam overeen met wat ik eigenlijk al verwachtte. Het is bizar dat er blijkbaar mensen zijn die deze bij elkaar verzonnen onzin geloven en bereid zijn er gigantisch veel geld in stoppen.

Vanavond heb ik nog iets te bekijken. Het programma Rambam heeft undercover bij scientology gefilmd.
In de voorbeschouwing heb ik gelezen dat er een 11-jarige werd ingezet als “auditor”. Ben erg benieuwd wat ik te zien krijg.

This entry was posted in Sektes. Bookmark the permalink.

4 Responses to Scientology documentaire

  1. Koos Quark says:

    Maar hoe kunnen we nu bepalen of een religie door iemand verzonnen is of aan iemand ‘geopenbaard’ is? Iemand die het niet zelf verzint, maar ‘geopenbaard’ krijgt, heeft misschien een onbewuste dat het uiteindelijk allemaal verzonnen heeft. En voor de sektarische gevolgen maakt het misschien helemaal geen verschil of het verzonnen is of ‘geopenbaard’.

  2. Koos Quark says:

    Ik heb zojuist een openbaring gehad: Wat soms begint als het verzinsel van een eenling, wordt soms harde sociale werkelijkheid, zodra meer mensen het aanvankelijke verzinsel serieus gaan nemen. Maar voor de sociaal constructionisten onder ons is mijn openbaring natuurlijk alleen maar oude wijn in nieuwe zakken.

  3. Koos Quark says:

    Zojuist ben ik een wetenschappelijke profetie tegengekomen die voorspelt dat oeroude Afrikaanse ‘verzinsels’ weer harde realiteit gaan worden:

    http://tap.sagepub.com/content/25/1/96.abstract

  4. Koos Quark says:

    Ook de Aboriginals van Canada worden niet meer gediscrimineerd:

    http://www.harmreductionjournal.com/content/pdf/s12954-015-0046-1.pdf

Leave a Reply

