Joris Luyendijk in Buitenhof

Vandaag met extra aandacht naar Buitenhof gekeken. De auteur van een van het boek dat ik voor het slapen gaan lees was een van de gasten. Aan de andere kant zat Onno Ruding. Ik ben nog niet door het hele boek heen, maar geschokt ben ik al behoorlijk. Luyendijk was strijdbaar. Het was de eerste keer dat hij openlijk in denat ging met een bankier. Ruding was het slechts ten dele eens met de conclusies uit het boek en bestreed dat er nog steeds niets ten goede veranderd is in de bankwereld. Het viel me op dat er van zijn kant een heleboel woorden kwamen maar eigenlijk niet al teveel gezegd werd.

Ik ben het helemaal eens met de visie van Luyendijk om bankiers persoonlijk verantwoordelijk te stellen voor de gevolgen van risicovol gedrag. Wat de visie hierop was van Ruding werd me niet helemaal duidelijk. Hij zei er wel iets over maar of hij dat ook meende…

Vanavond ga ik weer verder lezen. Ik heb anderhalf jaar bij een bank gewerkt, maar ben daar weggegaan omdat ik het onverenigbaar vond met mijn vrijwilligerswerk voor dak- en thuislozen. Dagelijks kwam ik mensen tegen die ik ook kende van mijn vrijwilligerswerk, en schaamde me dat ik in die geldfabriek naar binnen ging. Overigens heb ik daar nooit een gigantisch salaris verdiend. Mijn toenmalige baas deed dat wel en doet dat nog steeds.

This entry was posted in Algemeen. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

