Burgerlijke staat in CV. Hoezo?

Omdat ik weer aan het zoeken ben naar een nieuwe baan als onderzoeksassistente heb ik vorige week gereageerd op een vacature. Nu was dat in dit geval geen zaak van een mailtje sturen. Er moest eerst een registratie plaatsvinden op een interne omgeving met allerlei gegevens. Gegevens waarvan ik me afvroeg wat voor zin dit heeft. Zo vraag ik me al jaren af wat de zin is van een burgerlijke staat in een CV. Ik geloof niet dat ik ooit een baan heb gekregen vanwege het feit dat ik hierachter had ingevuld.

Evenmin ben ik ooit afgewezen vanwege dit gegeven. Tenminste niet voor zover het me bekend is. Werkgevers willen graag dat je opvalt door je brief. Daarom vermijd ik cliché-zinnen met dingen als “nieuwe uitdaging”. Dat lukt aardig.

De werkgever maakt zich echter niet zelden schuldig aan het het gebruik van de meest cliché-zinsnedes in afwijzingen. Deze gaan vaak niet verder dan iets met niet voldoen aan profiel en succes met… Bij mijn laatste afwijzing ergerde me dat. Ik was een van de twee kandidaten. Voor één kandidaat mag je toch wel iets creativiteit verwachten.
Wat zou het trouwens een verrassing zijn als ik een keer zou afgewezen worden vanwege mijn burgerlijke staat.

Overigens heb ik het in mijn CV geschrapt. Als men het wil weten dan kan men het vragen. Of ik er een antwoord op zal geven is nog maar de vraag. Het heeft me nooit gehinderd bij welke baan dan ook. De werkgever heeft er ook nooit last van gehad.

This entry was posted in Ergernissen. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

