Oud-denker des vaderlands René Gude overleden

Vandaag las ik in het digitale NRC dat oud-denker des vaderlands René Gude is overleden. Enkele jaren geleden ontmoette ik hem voor het eerst. Het was op een 60-jarige bruiloftsviering van mijn oudste vriend Dick en zijn echtgenote Betty. Ik had destijds nog nooit van hem gehoord. Hij zat ineens naast me. Een bijzonder aardige en warme persoonlijkheid. We hebben een tijd gezellig gepraat zoals dat gaat op een feest. Hij was toen nog geen denker des vaderlands.

Enkele maanden geleden kwam ik hem weer tegen op de crematie van Dick. René was als vriend van Dick een van de sprekers. Dick bleek een inspiratiebron voor hem geweest te zijn. Op zijn advies was hij filosofie gaan studeren. Dick zag hem en zijn school op zijn beurt weer als inspiratie.

Na afloop van de volledig atheïstische dienst heb ik wederom met hem gepraat. Dat ik hem herkende was niet zo verwonderlijk. Dat hij mijn naam nog steeds wist vond ik erg bijzonder.

René, waar je nu ook bent, rust in vrede.

This entry was posted in Algemeen and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Oud-denker des vaderlands René Gude overleden

  1. Koos Quark says:

    Legt zich mijn ziel
    in
    al wat
    mij dierbaarder is
    dan mijn eigen ziel
    voor immer
    en ook voor altoos
    in
    al wat
    ik nooit zal zijn
    daarin daar
    leef ik voort.

Leave a Reply

