Een avond met Wim T. Schippers

Al van kindsbeen af ben ik gefascineerd door het werk van Wim T. Schippers. Uiteraard mocht ik van mijn ouders lang niet alles zien. Waldolala is daardoor helaas volledig aan mij voorbij gegaan. Maar Sjef van Oekel, Barend Servet en allerlei vreemde vogels uit zijn koker zijn me altijd bijgebleven. Ook zijn wonderlijke manier van spelen met taal vind ik wonderbaarlijk. Zelf beheers ik dat een beetje, maar zoals hij dat kan, kan ik dat absoluut niet.

Gisteren ben ik naar de voorstelling “Hoog water, voorheen laag water” geweest in de Utrechtse schouwburg. Eindelijk zou ik Wim T. Schippers (de T staat nergens voor. het was ooit een reactie op Willem Duys die zich ineens Willem O. Duys ging noemen) in levende lijve te zien krijgen. En het was een heerlijke avond. Ik droeg mijn laarzen, die ik enkele maanden geleden gekocht heb bij Firma Kroon aan de Nachtegaalstraat in Utrecht. Grappig dat deze naam tot twee maal toe in het toneelstuk genoemd werd.
De titel van het stuk was niet echt terug te vinden. Ook typisch iets van Schippers. In een interview zei hij dat hij een werktitel moest geven. Omdat er iemand in zijn team Spijkers heette, werd dit dus “Laag water”.

Uiteraard was ik wel bekend met zijn spelen met de taal. Maar toch werd ik verrast door de vraag “heeft u iets van een kaartje?”. De dokter, aan wie deze vraag gesteld werd, haalde een kaartje uit zijn binnenzak en scheurde er een stukje vanaf. Dit stukje gaf hij aan de vragensteller. Hilarisch.
Wim T. is de dada niet ontgroeid. Hopelijk volgen er nog meer van deze toneelstukken.

Het is niet leuk als ik de inhoud van het stuk zou prijsgeven. Gewoon zelf gaan kijken!

In de binnenstad van Utrecht maak ik weleens gebruik van een Schipperiaanse vinding als mij weer eens gevraagd wordt door iemand met een vragenlijst “Mag ik u iets vragen?” Het is dan heerlijk om te antwoorden met “Dat heeft u bij deze gedaan. Goedemiddag.”

Voor wie nog twijfelt om te gaan, gewoon doen. Het is een onvergetelijke belevenis.

This entry was posted in Algemeen and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Een avond met Wim T. Schippers

  1. Koos Quark says:

    Reeds.

Leave a Reply

