Contactloos betalen nader uitgezocht

Omdat ik me ernstig zorgen maakte om weer een geval in mijn pinpas te krijgen dat ik toch niet ga gebruiken, heb ik mijn bank zojuist maar eens even gebeld voor nadere details.
Een bankpas wordt standaard in een blanco envelop opgestuurd, om al te gretige vingers voor te zijn. Nu is het echter heel simpel om de chip in de envelop te detecteren. Dus ik stelde de volgende vraag:

Als ik een nieuwe pas krijg die dat contactloos betalen ondersteunt, is dat nu standaard aan of uit?
Het antwoord is helaas “aan”. Je moet weliswaar de eerste keer de pincode ingeven, en dan kan het draadloos zakkenrollen van start gaan.
Als ik er GEEN gebruik van wil maken, moet ik dat online uit gaan zetten. Dus je moet iets doen om de beker aan je voorbij te laten gaan. Vreemd trouwens dat de veiligste status om de pas te versturen, geblokkeerd voor het contactloos betalen, niet wordt gebruikt. Het schijnt dat de meerderheid dat contactloos gedoe wil hebben. Voor zover ik me kan herinneren is me niets gevraagd.

Wanneer er draadloos geld gepikt wordt, dan kan dat tot een bedrag van 50 euro per dag. Stel je echter een crimineel voor die met een apparaatje door het centrum van een willekeurige stad loopt, letterlijk te vissen naar beschikbaar saldo. Bliep! Weer 50 euro. Niet echt iets waar je op zit te wachten. Overigens gaf mijn bank aan dat als er gerold wordt, de bank dit zal vergoeden. Echt waar? Moet ik dan me niet weer in allerlei bochten wringen om duidelijk te maken dat het echt gebeurd is? En hoe vaak wordt dit vergoed? Vast niet tot 70×7 keer…

Toen de chipknip uitkwam (dat ding heb ik ook nooit gebruikt trouwens) bedacht ik dat het een pasje een stuk aantrekkelijker om te jatten zou maken. Aan de buitenkant is het niet te zien of er saldo op staat. Er is geen pincode voor nodig om het ding leeg te trekken, dus de gok is het altijd waard. Een pasje zonder chipknip en pincode kan niet misbruikt worden.

Nu komt dus het contactloos betalen erbij. De chipknip wordt per 31 december opgedoekt. Maar het pasje dat even ergens onbeheerd ligt, kan ineens een gewild object worden. Ook in dit geval blijft de gok op een geactiveerde chip de moeite waard. Het pasje wordt sowieso gejat. En mogelijk wordt de rekening geplunderd. Misschien met 50 euro per dag, maar ook dat kan aardig oplopen.

Ik weet in elk geval dat wanneer mijn pasje dat overbodige en gevaarlijk gadget erbij krijgt, dat ik het gelijk ga uitzetten.
Wat uit staat, kan in elk geval niet misbruikt worden.

This entry was posted in Ergernissen and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

