Oude muziekmarkt

Altijd leuk, dat festival Oude Muziek. Voor het eerst heb ik het nieuwe Tivoli Vredenburg van binnen gezien. Het is immens. Mooi zou ik het niet willen noemen. Daar is het veel te modern voor. Mijn doel was de Oude Muziekmarkt. Als amateur-instrumentenbouwer is het altijd geweldig om te kijken naar wat professionele bouwers hebben gemaakt. En natuurlijk violen te mogen uitproberen die ik zelf nooit zou kunnen kopen.Het was wel even wennen, violen te bespelen zonder kin- of schoudersteun. Een vedeltje was een ware uitdaging. Niet alleen ben ik niet gewend om op darmsnaren te spelen, ook de strijkstok was totaal anders dan ik gewend was. Deze was geheel traditioneel gefabriceerd, en had, behalve dan dat deze behaard was, een totaal afwijkende vorm. Hoe moet je zoiets nou vasthouden? Bach zal vandaag niet echt blij met me geweest zijn, toen ik een van zijn stukken eruit probeerde te halen.

Vandaag ook een onverwacht geluk gehad op de muziekmarkt. Er stond ook een orgelbouwer, die behalve orgels ook onderdelen en benodigdheden voor orgelbouw verkoopt. Ik heb nog steeds mijn draaiorgeltje, dat dringend afgebouwd moet worden. Nu weet ik eindelijk waar ik geitenleer voor de stoppen van de pijpen en de blaasbalg kan kopen.

Om 2 uur ben ik nog naar een prachtig concert in Rasa geweest. Viola da gamba, viool en clavecimbel. Echt de moeite waard.
Helaas is er vanavond nog een concert met een glasorgel. Daar was ik graag naar toe gegaan. Maar ja, om middernacht zou het beginnen. Dan moet ik veel te laat nog over straat. Jammer.

This entry was posted in Algemeen and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

