Fraude-mail

Enkele weken geleden kreeg ik de volgende mail, die ik erg verdacht vond:

Mijn excuus om u op deze manier te moeten vragen. Ik heb een reis naar Birmingham, Verenigd Koninkrijk. gemaakt en mijn tas is toen gestolen, in mijn tas zaten allemaal belangrijke spullen zoals, telefoons, geld en mijn paspoort. De ambassade wil mij helpen door mij te laten vliegen zonder passport. Het enigste wat ik moet doen is een vliegticket kopen en mijn hotel rekeningen betalen. Helaas heb ik geen toegang tot mijn rekeningen zonder mijn credit card. Ik heb contact gezocht met mijn bank, maar ze hebben tijd nodig voor ze mij een nieuwe credit card kunnen geven, Dus wou ik u vragen om mij snel wat geld te lenen dat ik zo snel mogelijk aan u terug geef zodra ik terug ben. Western union is de snelst mogelijke manier om te doen. Ik kan u mijn gegevens sturen over hoe u geld kunt over maken aan mij. U kunt contact opnemen met mij door e-mail of door he bellen van de receptie van het hotel Nitenite cityhotels Hotel +447031804805 Of +447.031.804.806.

Ik hoop snel van u te horen.
Met vriendelijke groet,

De mail was zogenaamd van mijn Russische vriendin Irina. Tenminste, het was wel haar mailadres. Maar ik geloofde niet dat de mail van haar afkomstig was. Ik vond Birmingham een rare lokatie voor haar. Bovendien vond ik het Nederlands in de mail te goed om van haar afkomstig te zijn. In dit ene geval wekte dit mijn argwaan. Vreemd ook in de mail blijkbaar Bcc was gebruikt, terwijl dat normaliter nooit gebeurt. Daarnaast is Western Union voor criminele types een veelgebruikte bank. Kortom, ik heb niet gereageerd.

Vandaag bleek dat ik juist gehandeld heb door niets te doen. Het blijkt inderdaad een nieuwe manier van fraude. Een G-mail account wordt gehackt en de contactpersonen krijgen een dergelijke fraude-mail.

De hacker heeft daardoor ook de beschikking over mijn mailadres, maar niet mijn toegangscodes. Ik denk dat, mocht dat gebeuren, mijn contactpersonen direct nattigheid voelen. Ik ga nooit naar het buitenland en ben een totaalweigeraar wat betreft mobieltjes. Mensen die mij kennen, zullen daarom niet in dergelijke onzin trappen.

Hopelijk bent u nu ook gewaarschuwd. Bel anders even de persoon van wie de mail zogenaamd komt. Ongetwijfeld is deze even verrast.

Zojuist even een deel van de mailtekst gegoogled. Blijkbaar was Leeds ook een van de bestemmingen.

This entry was posted in Algemeen and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

