Storing site NS op vooravond OV-chip-verplichting

Grappig. Morgen gaat die *@!%&^@ OV-chipkaart-verplichting in werking, en nu is er een onbekende storing op de site. Storing met de uitrol van de geheime NSA-spionage-update? Reken maar dat er een link met de NSA is, al dan niet met medeweten van Plassterk en consorten binnen de comissie Stiekem. Waarom zou mijn mail wel door die club met de sleepnetmethode meegenomen worden en mijn reisgedrag straks niet? Ongetwijfeld was ik verdacht vanwege het feit dat ik altijd een papieren kaartje kocht, niet alleen vanwege mijn verdenking van die link met geheime diensten. mijn andere reden voor het kopen van een papieren kaartje is het feit dat ik geen zin heb om op meer momenten ergens aan te moeten denken tijdens het reizen met de trein. Natuurlijk is het logisch om te betalen voor je reis, en dat er af en toe een conducteur wil controleren of ik betaald heb, prima. Maar waar ik naar toe ga en wanneer en waarom, daar heeft niemand een fuck mee te maken, behalve als ik voor mijn werk ergens naar toe moet en de reis declareer. Daarom heb ik de chipkaart nooit in de trein gebruikt. Reken maar dat behalve Wilma Mansveld ook Plassterk en die Teeven zich ermee bemoeid heeft, om te zien hoe het systeem misbruikt kan worden.

Stel dat het systeem van de OV-chipkaart van NS er morgen uit zou liggen, mag je dan net als bij de bus gewoon gratis mee? Of ligt dan gewoon het hele treinverkeer plat?

Het systeem is overigens makkelijk zat om zeep te helpen. Ooit heeft Brenno de Winter aangetoond dat de chipkaart te hacken valt. Dat kan nog steeds. En de incheckpalen kunnen heel simpel buiten werking gesteld worden. Gewoon door een heel eenvoudig natuurkundig principe dat inductie heet. Ben benieuwd wie de eerste is die dat gaat doen. Ik houd me er buiten.

This entry was posted in @#$% OV-Chipkaart, NSA, Politiek and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Storing site NS op vooravond OV-chip-verplichting

  1. Koos Quark says:

    De NS beweren hierover het volgende:

    “In de chip van de OV-chipkaart zit geen persoonlijke informatie zoals uw naam of huisadres. Wie reist met een OV-chipkaart, reist daarom in beginsel anoniem. NS houdt alleen van houders van persoonsgebonden vervoerbewijzen, zoals het Voordeelurenabonnement of een jaarabonnement, reizigersvoorkeuren bij. Bijvoorbeeld voorkeurstations of voorkeurtrajecten. Deze voorkeuren worden niet bijgehouden op detailniveau. NS weet bijvoorbeeld niet op welk tijdstip u gereisd heeft. Het kan zijn dat NS incidenteel gebruik maakt van de reisgegevens van haar klanten, bijvoorbeeld in het kader van voorlichting of begeleiding rondom het gebruik van de OV-chipkaart.”

    Kunnen hierover geen Kamervragen worden gesteld? Een kamerlid kan toch vragen of de NS zelf de anonimiteit kunnen doorbreken en gericht van iemand nagaan hoe die persoon heeft gereisd? Impliciet wordt dat in bovenstaande ook wel tussen de regels door toegegeven.

  2. Koos Quark says:

    Even onder ons in onze geheimtaal: inmiddels is operationeel geworden:
    De Jesum Sanctorium Christum Unum.

Leave a Reply

