Ikea keukenblok

Nooit eerder had ik iets bij Ikea gekocht. Doorgaans ontwerp ik mijn eigen meubels en bouw ze dan ook zelf. Mijn klerenkast, een boeken- annex cd-kast zijn echt mooi geworden. Van mijn trots, een boekoekskast, hetgeen een boekenkast met ingebouwde koekoeksklok is, hebben al aardig wat vriendinnen gezegd dat als ik er ooit van af wil, zij hem wel willen overnemen.
Zelf een keukenblok ontwerpen vond ik echter een beetje veel van het goede. Daarom een bestelling gedaan bij Ikea. Ze hadden net een nieuw assortiment in de steigers staan, en mijn voorkeur ging blijkbaar uit naar het oude. Dat kun je blijkbaar nog wel de nodige jaren bestellen.

Afgelopen vrijdag kwam er een vrachtwagen de boel brengen. Ik geloof dat ik nog nooit zoveel dozen in mijn huis heb gehad. Maar ik moet zeggen, het is een mooi systeem. Een vriendin had aangeboden me een paar uurtjes te helpen. De kastjes stonden in amper twee uur in elkaar. De laden waren iets meer werk. Maar ook die kreeg ik met de duidelijke handleidingen in elkaar. De handleiding vond ik overigens wel grappig vanwege de tekeningetjes die aangeven wat je niet moet doen.

Het leegruimen van de ruimte voor de kastjes is in een klein huisje als het mijne best een toestand. Gelukkig had ik al een paar weken geleden de boel daar uitgezocht en in kratjes gestopt. Het tafeltje van mijn oma moest er nu ook aan geloven om na ruim 25 jaar uit mijn huis verwijderd te gaan worden. En nooit was ik zo blij dat ik tegenover een kringloopstationnetje woon. De ontelbare dozen en plastic konden in een paar minuten gedumpt worden. Maar wat een volume aan kartonzooi!

De kastjes lieten zich gelukkig snel op zijn plek schuiven. Maar toen moest het werkblad er nog op. Daar moest nog 40 cm van af gezaagd worden. Het blad had ik met moeite op de kastjes geschoven. Ik besloot de handcirkelzaag op te duikelen. Twee klemmen, een meter en een lat deden de rest. De lat werkte prima als geleider voor de zaag. In no time was het blad op maat. De prijs was een keuken vol zaagsel.

Het vastschroeven van het blad was even een klus apart. Ik had de laden nog niet allemaal moeten erin stoppen. De onderste had ik gelukkig nog niet gedaan. Schroeven was een kwestie van erin kruipen met de schroefboor. Het lukte wonderwel.

Ik ben nu alles staat verbaasd over het volume dat ik aan spulletjes kwijt kan. Mijn kruidenvoorraad, blikjes en pakjes zijn perfect opgeborgen. Eindelijk ziet alles er strak uit. en het mooiste van alles, ik heb nu twee keer zoveel ruimte om te koken.

Nu de volgende klus. Schilderen. Niet bepaald mijn favoriete bezigheid. Maar het moet een keer gebeuren. Misschien ben ik straks wel blij dat ik het gedaan heb.

This entry was posted in Algemeen and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

