De Keizerin

Omdat ik mijn Trouw al helemaal uitgelezen had, en toch iets te lezen wilde voor mijn lange treinreis, was ik de Bruna ingedoken voor een echt boek. Electronische boeken kunnen me niet bekoren. Ik moet een boek kunnen vasthouden zonder dat er een batterij op kan raken. Ook als het valt kun je een gewoon boek oprapen zonder dat er een barst in een scherm zit. En je kunt het uitlenen, of cadeau geven, met een persoonlijke wens voorin. Dat zie ik niemand nog doen met een e-book.

Ik stuitte op een boek van een van mijn favoriete schrijfsters, Jung Chang. Haar Wilde Zwanen heb ik wel 6 keer gelezen. Haar nieuwe boek, De keizerin, is in vergelijkbare stijl geschreven. Natuurlijk niet autobiografisch als Wilde Zwanen, maar wel direct vanaf het begin hartstikke boeiend. Grappig is ook dat mijn Chinese taalbeheersing weer iets beter is, waardoor ik bepaalde woorden beter kan begrijpen.

Het Chinese woord voor eetstokjes, kuai zi schijnt letterlijk “snel een jongetje baren” te zijn. Dat wist ik niet.

Ik weet in elk geval zeker dat ik nu weer een boek heb dat mijn nachtrust danig zal gaan verkorten. In elk geval gedurende het WK. Dan is het oog op morgen in bed luisteren toch niet leuk.

This entry was posted in Algemeen and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

