NS(A)

Stevig balen. Per 1 juli moet ik mijn steevaste gewoonte om een papieren treinkaartje te kopen in plaats van de chipkaart te gebruiken gaan opgeven. Het papieren treinkaartje was zo makkelijk. Even een kaartje kopen en je hoeft nergens meer aan te denken. Bij de chipkaart vrees ik de hele tijd met dat ding in mijn hand te reizen, aangezien ik geheid vergeet om uit te checken. Uiteraard met het nodige bureaucratische gedoe om mijn geld terug te krijgen. Maar dat is niet het enige bezwaar dat ik tegen dat verwenste chipgeval heb.
Kon je als je net genoeg geld hebt voor een treinreis het bewuste kaartje voor de reis kopen, de chip vraagt een ruime bonus. Zonder het extra minimum bedrag op de kaart kun je niet reizen. Bovendien geld dat dan geoormerkt is voor reizen. Als je aan het eind van de maand wat krap zit, jammer dan.

Met de kortingskaart kon je nog wat mensen meenemen. Ook dat gaat met een chip niet meer.

Een van mijn vrienden is blind maar hoort uitstekend. In- en uitchecken klinkt exact hetzelfde. En dan heb je ook nog eens dat gedonder met verschillende vervoerders op het spoor. Dat is voor ziende mensen al een gedoe, laat staan voor visueel gehandicapten.

Dan hebben we nog het aankomende gedonder met poortjes. Even iemand helpen met de bagage is er niet meer bij. Evenmin kun je nog iemand uitzwaaien. Ja, natuurlijk kan dat wel als je als wegbrenger ook zo’n ding hebt, maar waarom zou je als je nooit een trein pakt? Door het station lopen omdat je aan de andere kant wilt zijn maar niet met de trein gaat? Kan niet zonder chip. En wat te denken bij een calamiteit? Allemaal als een gek het station verlaten met een chip? Dat gaat toch echt niet lukken op een ordelijke manier.

Sinds kort is er de eenmalige chipkaart. Daarvoor mag je dan een euro extra neertellen voor de chip. Raar. De trein zou toch niet duurder worden? Toeristen en sporadische treiners worden zo genaaid.

De chip heeft voor spionnen ongekende mogelijkheden. Niet alleen een walhalla voor Obama’s datagraaiers, maar ook voor de Nederlandse Spoorwegen zelf. Het reisgedrag kan op naam gemonitord worden en wordt lange tijd opgeslagen. De NS wordt zo een NSA. Big brother is een feit.

Maar het vreemdste van alles is het feit dat je hele discussies met een conducteur kunt hebben over een bitje dat al dan niet omgezet is, oftewel of je bent ingecheckt. Een situatie die je na de paslezer absoluut niet meer kunt controleren. Dan is een gewoon kaartje toch een stuk prettiger. Als ik het in mijn zak heb, kan ik boetevrij reizen, al word ik 30 keer gecontroleerd. Bij een chip is het maar afwachten of het bitje goed staat. Aangezien ik zelf geen lezer heb, kan ik dat met geen mogelijkheid controleren.

En dan is er nog dat andere fenomeen waar het chipkaartsysteem aan lijdt. Gisteren was het systeem in de bus weer eens buiten werking. Bij de bus is het zo dat je dan gewoon mag instappen. Hoe zou dat gaan als het systeem van de NS(A) stuk gaat? Mogen we dan ook gratis met de trein? Of staat dan alles stil? Storingen zat bij de Nederlandse Stoorwegen.

This entry was posted in Politiek and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to NS(A)

  1. Koos Quark says:

    Klopt met wat er in het boek staat: Edward werd actief toen Barack het liet afweten.

Leave a Reply

