Poepboek van Midas

Omdat het boekenweek is, had ik de behoefte om een boek te kopen. Prettige bijkomstigheid is dat ik dan komende zondag een reisje kan maken met het boekenweekgeschenk. Dat scheelt weer een kaartje.

Bij Vroege Vogels had ik een leuke presentatie van Midas Dekker over zijn nieuwe boek gehoord. Aangezien ik al meerdere boeken van hem met veel plezier had gelezen, wilde ik dit boek ook wel lezen. Een boek over poep.
20 pagina’s heb ik reeds gelezen en het is erg onderhoudend. Op de Midas-manier, die hij alleen maar beheerst, wordt het taboe van de excretie en de excrementen op een zeer creatieve manier doorbroken.

Het is overigens niet het eerste boek over poep dat in een boekenweek werd gepresenteerd. Ook Komrij had een hele bloemlezing van de geschiedenis van de scatologie. Komrij had er een hele verzameling van. In het boek staat ook een van mijn persoonlijke favorieten uit de Middeleeuwen van Anna Bijns. “Het is beter geveesten dan kwalijk gevaren”. Een heel gedicht over een scheetwedstrijd tussen nonnen. “Veesten” is een oud woord voor winden laten.

Een tijd geleden moest ik een Russische vriendin (tevens zangdocente) helpen met haar computer opnieuw te installeren. Ik zocht een papiertje in de papierbak om de netwerkinstellingen vast te leggen. Ik schoot in de lach. Op het papiertje dat ik vond was een poging tot een Nederlandse vertaling van een Russisch lied geschreven.”Laten we vrolijk zijn. Laten we samen gaan veesten.” Dat zal een geurig feest geweest zijn….

Maar ook Google was lollig. Ooit had ik geprobeerd de tekst van het gedicht van Bijns op internet te vinden. Dit naar aanleiding van een artikel in het NRC met deze titel. Ik zocht met de zoekterm “het is beter geveesten + bijns” . Google kwam met de vraag “Bedoelde u het is beter geveesten bij NS?”

This entry was posted in Algemeen, Onzin and tagged , . Bookmark the permalink.

9 Responses to Poepboek van Midas

  1. Koos Quark says:

    Eeuwigheid is niet
    dat iets
    voor altijd blijft
    eeuwig is
    dat al wat komt
    eens vergaat.

  2. Koos Quark says:

    Maar op dat punt hoop ik toch meer op warm en zacht dan op koud en hard.

Leave a Reply

