Dag zonder mobieltje

Het was me vanochtend nog niet eens opgevallen toen ik mijn oppashondje uitliet. Alleen door een bericht in Trouw wist ik dat het vandaag de “dag zonder mobieltje” is. Overal waren net als altijd mensen met een schermpje voor hun neus, al dan niet in of op een vervoermiddel. Een ergerlijke ontwikkeling. Zo nu en dan zie je dan nog wel eens iets grappigs. Zoals een tijd geleden, de figuur die al tikkend op zijn mobiel keihard tegen een paal opliep. Enkelen kwamen achter hun eigen schermpje niet meer bij van het lachen.

Het idee achter deze dag is om te zien of men nog zonder kan. Verschillende mensen werden in Trouw geïnterviewd. Slechts één mevrouw van oudere leeftijd gaf aan dat ze daar geen enkele moeite mee heeft. Sterker nog, ze moest zich er toe zetten om het ding te gebruiken. Ze had het van haar dochter gekregen, omdat het “handig” zou zijn.

Enkele jaren geleden heb ik op verzoek van de promovenda voor wie ik destijds werkte een eenvoudig dingetje gekocht. Het heeft me het meeste gekost aan het in stand houden van het nummer. Als ik het ding niet minstens één keer per maand zou gebruiken, dan zou ik het nummer verliezen. Zelfs die minimale gebruiksfrequentie is me niet gelukt. Ik raakte mijn nummer kwijt wegens niet gebruiken. Eén van mijn vrienden had een oud bakje gekregen met een slechte batterij. Hij mocht de mijne voor niks hebben, en heeft er wel iets aan gehad. Wel met zijn eigen chip.

Maar zelf zie ik het nut niet in van een mobiel. Een nieuwe zal ik nooit meer aanschaffen. En de dag zonder mobieltje zal voor mij een dag zijn als alle andere. Zonder mobieltje uiteraard. Een dag “mét” mobiel zou voor mij een betere keuze zijn. Het zal me vast heel veel moeite kosten om het ding te gebruiken.

This entry was posted in Algemeen and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

