Vreemde nieuwjaarswens

Ik heb internet sinds 1993. Destijds stond er een advertentie in de VPRO-gids, en een telefoontje was voldoende om aangesloten te worden. Natuurlijk, er moest het een en ander geconfigureerd worden, maar dat lukte wonderwel.
Via het wereld wijde web kreeg ik ineens een penvriend, Dennis Krol uit South-Bend Indiana. Ontelbare mailtjes hebben we elkaar geschreven. In 1995 had ik hem mijn telefoonnummer toegestuurd. En ineens was er een telefoontje uit Indiana. Voor het eerst hoorden we elkaars stem.

We gingen gewoon door met elkaar schrijven. En op een gegeven moment werd ik uitgenodigd om naar de States te komen. Doodeng. Ik had nog nooit gevlogen, en bovendien, wat stond me daar te wachten? Het werd een onvergetelijke ervaring. Twee weken verbleef ik bij Dennis, Kris en dochter Jennifer. Daarna ben ik er nog eens twee keer heen gegaan. Steeds weer heel gezellig.

Ik moest het thuisfront elke keer weer uitleggen waar South-Bend ligt, en vooral waarom ik uitgerekend daar naar toe ging. South-Bend is vooral bekend van de Studebaker-fabriek. Er is daar nog een studebaker-museum.

Dennis en ik bleven elkaar schrijven. Iets minder dan in het begin. Maar het contact bleef.

Voor nieuwjaar stuurde ik mijn nieuwjaarswens. Een reactie bleef uit. Dat was niet zoals ik van hem gewend was. Daarom even zijn naam gegoogled. Ik kwam uit bij de South-Bend Tribune. Dennis bleek op 1 oktober plotseling te zijn overleden, na een kort ziekbed. Zijn foto en andere genoemde kenmerken waren onmiskenbaar. Hij was het. Alleen jammer dat ik het gisteren pas te lezen kreeg.

This entry was posted in Algemeen. Bookmark the permalink.

One Response to Vreemde nieuwjaarswens

  1. Koos Quark says:

    Dona eis requiem sempiternam.

Leave a Reply

