Paspoort

Vandaag een nieuw paspoort moeten bestellen. Eigenlijk hoopte ik op de regeling van de ombudsman over het weigeren van vingerafdrukken. Deze regeling is helaas nog niet van kracht. Ze zou in de kamer worden besproken, maar helaas na de geldigheidsdatum van mijn identiteitsbewijs. En zonder vingertjes geen identiteitsbewijs.

Sinds 2010 is het niet meer toegestaan om vingerafdrukken op te slaan bij de gemeente. Ze worden wel op de chip in het paspoort gezet en men zegt dat de data daarna vernietigd wordt. Sinds de vele onthullingen van Snowden ben ik niet meer geneigd om overheden op hun blauwe ogen te geloven. Van data wordt standaard een reservekopie gemaakt. Ongetwijfeld gebeurt dit ook met de vingertjes. En ook al zijn ze van de server gehaald, dan nog kunnen ze van een back-up worden teruggehaald. Het is de vraag hoe lang. En uiteraard of de NSA of de AIVD met hun nieuwe speeltje (prism-software van de NSA) niet in de tussentijd een onwettige toegang heeft.

Komende week heb ik een nieuwe ID-kaart. Het enige voordeel is dat de foto (ik haat foto’s) beter is dan die van mijn paspoort.

Ik twijfel of ik de ID-kaart niet “per ongeluk” een magnetron-behandeling ga geven. Met mijn oude bankpas van een net opgeheven ING-rekening heb ik dat ook gedaan. Het zag er sprankelend en knetterend uit. Niemand kan het nog uitlezen. Mooi toch.

This entry was posted in Algemeen. Bookmark the permalink.

3 Responses to Paspoort

  1. jeroen says:

    ik heb al 3 jaar geen geldig paspoort meer, netzomin als een geldig rijbewijs, volgens mijn zonen ben ik een illegaal

  2. jeroen says:

    ik wilde wachten tot de geldigsheids duur van 5 naar 10 jaar ging.
    Ik kan ook wel wachten tot die vingerafdruk v/d baan is

  3. Koos Quark says:

    Ik ga vannacht voor de veiligheid toch maar in zo’n Dordt’s antispionagetentje slapen: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3544769/2013/11/14/Antispionagetent-Obama-komt-uit-Dordrecht.dhtml .

Leave a Reply

