Zoeken met een eendje


Omdat ik de berichten over een meekijkende NSA bepaald niet kan waarderen, heb ik Google als zoekmachine aan de kant gezet. Het feit dat alles wat ik doe wordt vastgelegd, is irritant en volstrekt onnodig. Wie weet word ik als ik bij het lezen van een krantje en bijvoorbeeld iets meer wil weten over de bereiding van mosterdgas in connectie met de zaak in Ede, dan betekent dat niet dat ik dat zelf ook ga doen. Als een AIVD of NSA daar wel die conclusie uit gaat trekken, heb ik geen behoefte om de reden waarom ik dat gezocht heb uit te leggen, laat staan behoefte aan een huiszoeking.

Duckduckgo.com is een zoekmachine die wel zoekt, maar geen metagegevens opslaat. Natuurlijk heeft deze machine minder mogelijkheden dan grote broer Google, maar het zoeken werkt prima.

This entry was posted in Politiek, Wetenschap and tagged . Bookmark the permalink.

4 Responses to Zoeken met een eendje

  1. jeroen says:

    Mispunt, gebruik het TOR netwerk, bij je niet te traceren, of gebruik VPN….

    • mispunt says:

      Ook het TOR-netwerk is niet helemaal waterdicht. Ik heb er een aantal jaren geleden in de PC-Active over geschreven. De techniek is op zich wel prima, maar je moet verdraaid oppassen met dingen die je zegt. Je identiteit verborgen houden heeft ook te maken met geen dingen zeggen die je identiteit kunnen onthullen.

      TOR heeft daarom ook een hoop add-ins uitgeschakeld, omdat via deze add-ins toch gegevens over je identiteit naar buiten kunnen komen.

  2. jeroen says:

    ik bedoel dus, ben je niet te traceren mbt je IP adres http://nl.wikipedia.org/wiki/Tor_%28netwerk%29

Leave a Reply

