Mosterdgas in Ede

Grote opschudding nadat er in een verzegelde envelop van een overleden natuurkundeleraar aan zijn broer te kennen werd gegeven dat er gevaarlijke chemicaliën in een box lagen. Er werd zelfs gedacht aan mosterdgas.
Natuurlijk moet je een dergelijke melding serieus nemen. Daarom werden omwonenden uit hun huis gehaald totdat de dreiging weg was gehaald.
Even moest ik denken aan mijn middelbare schooltijd. Een leerling kwam op een dag op school met blaren in zijn gezicht. De reden was dat hij als fanatiek scheikundehobbyist met stoffen die hij van zijn oom (chemicus) had gekregen, inderdaad een hoeveelheid mosterdgas had gemaakt. Hij heeft dit overleefd. Destijds heb ik zijn voorraad regeerbuizen gekregen, aangezien hij van zijn vader geen proeven meer mocht doen. Zelf had ik ook een amateur-laboratorium op zolder. Gifgas heb ik echter, afgezien van chloorgas nooit gemaakt. Chloorgas is simpel. Pak een fles bleekwater en doe datgene wat het label zegt juist niet te doen, zoals bijvoorbeeld wc-eend erbij pleuren. Succes verzekerd maar zeer af te raden. In mijn studententijd heeft een van mijn huisgenotes met smetvrees dit een keer onbedoeld gemaakt. Erg stom.

Ik was zeer benieuwd of de overledene uit Ede was niet dezelfde was als mijn schoolgenoot. Gezien de leeftijd bleek dat niet te kloppen. Gelukkig maar.

This entry was posted in Algemeen and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

