Snellere huurtoename

Het akkoord dat met D’66 is gesloten om de huur sneller te laten toenemen kan me totaal niet bekoren. We hadden al Donner, die net voordat hij zijn hielen lichtte, nog snel even een wet erdoor jaste, waardoor een nieuwe huurder met een fors extra huurbedrag te maken krijgt. Dat betekent op dit moment dus dat mijn nieuwe benedenbuur voor het kleinste huisje meer moet betalen dan ik voor een groter huis. Halverwege 2014 komt er weer een mep bij. Als het de bedoeling is om de huurmarkt te laten doorstromen, dan vermoed ik dat hiermee het paard achter de wagen gespannen wordt. Het resulteert op termijn in piepkleine huisjes die een belachelijke huur moeten opbrengen. De persoon die in zo’n huisje komt, wil natuurlijk op redelijke termijn doorverhuizen naar iets groters. En ja hoor, weer extra kassa voor de verhuurder.

Dan hadden we ook nog de extra huurheffing voor scheefwoners. Interessant is de vraag of deze weer wordt teruggedraaid wanneer er een opvolger met minder inkomen in die ruimte komt. Ik voorspel dat dat niet het geval is. Vanwege het simpele feit dat het een hoop extra administratieve rompslomp met zich meebrengt en omdat extra inkomsten natuurlijk wel lekker zijn. Wanneer dit weer met huursubsidie naar beneden moet worden gebracht, krijg je het merkwaardige feit dat de overheid meer mag neertellen voor een maatregel die tot doel had om meer in kas te krijgen.

Als met deze maatregelen de huurmarkt van het slot moet gaan, dan gaat dat zeker niet lukken. Blijven zitten is immers goedkoper. Dankzij de rare Donner-maatregel. Een koldermodel.

This entry was posted in Politiek and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Snellere huurtoename

  1. Koos Quark says:

    Je mag in mijn logeerkamer als je de huur niet meer kunt betalen.
    (Mits ik dan niet hoef te vluchten naar de brug onder Hoog Catharijne.)

Leave a Reply

