Mijn eerste 3D-print

Het is gelukt. Mijn Velleman-printer heeft zijn eerste printje afgeleverd. Het was wel even een gedoe om de printkop op 0,25 mm af te regelen, maar daar had ik ineens een lumineus idee voor. Om contactpuntjes van een ouderwetse auto-ontsteking af te regelen gebruik je een voelermaatje. Dat werkt ook prima voor het afregelen van de kop. Hoewel de tafel nog niet helemaal perfect staat, is het toch gelukt om mijn eerste printje uit de printer te krijgen. Wel is het zo dat de kop zich in eerste instantie gedraagt als een ouderwetse tube velpon, door wat van het plastic te druipen. Dat moet even met een pincet verwijderd worden.

Omdat de Windows-handleiding op de website volledig af was, heb ik de eerste print met mijn Windows-machine gemaakt. Het is het kapje voor de besturingsprint. Om de een of andere reden was in eerste instantie de koptemperatuur 200 graden in plaats van 190, waardoor het begin iets minder mooi startte dan gehoopt. Gelukkig kon de temperatuur met handbediening weer omlaag gebracht worden, waardoor het toch nog aardig lukte.

De contouren beginnen zich hier al te vormen.

En na een tijdje wachten….

En weer iets later….

Ja, je moet wel geduld hebben. Op het moment dat ik de print afbrak in verband met een eetafspraak zag het er zo uit:

Het geheel zou nog ruim anderhalf uur duren. “Even” iets uitprinten is dus niet aan de orde.
Overigens was de 5 meter testmateriaal ook niet voldoende om het geheel uit te kunnen printen.

Wel prettig is dat de geluidsopbrengst niet meer is dan een deskjet-printer. Met PLA als basismateriaal stinkt het geheel ook niet. Dat schijnt met ABS wel anders te zijn. Het was de bedoeling om vast wat materiaal in te slaan in verschillende leuke kleurtjes, maar hofleverancier Conrad heeft dit pas vanaf begin september. Nog even wachten dus. Maar mijn eerste probeersel was wel een succes.

This entry was posted in Wetenschap. Bookmark the permalink.

2 Responses to Mijn eerste 3D-print

  1. Jan van Die says:

    Gefeliciteerd met je eerstgeborene!
    PLA kun je bijvoorbeeld ook hier bestellen: http://reprapworld.com/
    Laat je niet misleiden door het Engels. Ze zitten in Den Haag!

    • mispunt says:

      Hartstikke bedankt voor de tip. Ik ga een bestelling plaatsen. Heb al wat leuke kleurtjes uitgezocht en mijn eerste zelfbedachte ontwerpje (een bloedbuisjeshouder voor 9 buisjes) staat ook al in de startblokken.

Leave a Reply

