3D-printer bouwen

Gisteren eindelijk begonnen met het bouwen van mijn Velleman K8200 3d-printer. Ik ben verbaasd over de uitstekende documentatie die erbij zit. Ja, die moet je eerst downloaden op http://www.k8200.eu/manual/building en vervolgende de boel uitprinten, maar dan heb je ook wat. Het zou nog iets handiger kunnen als er paginanummering en eventueel in voetnoten ook daarbij gezet wordt waar het bijhoort, want dat is als de boel door elkaar raakt best wel moeilijk. Maar zoals gezegd, duidelijk is het best wel al die foto’s. Een ordner is dan wel handig om alles op volgorde te hebben.

Ook de nummering van de zakjes is niet verkeerd. Maar ook daarbij een klein puntje van kritiek. De zak met plastic onderdelen zou ook nog iets duidelijker worden als dezelfde soort nummering zou worden toegepast bij de plastic onderdelen. Het zoekt net iets makkelijker. Om het iets makkelijker te maken bij de schroefjes heb ik de zakjes 1-10 in een aparte zak samengevoegd, hetzelfde met 12-20 enzovoort. Plastic onderdeeltjes van tandwielen en zo heb ik even bij elkaar gestopt in een envelop, zodat het zoeken in de omvangrijke voorraad plastic onderdeeltjes iets overzichtelijker wordt.

Op dit moment ben ik bij de stap waarbij zakje 10 tevoorschijn moet worden gehaald. De aandrijfriem met tandjes heb ik doorgeknipt. Er moet nu een stuk afgemeten worden dat een bepaald aantal tandjes bevat. Dat moet exact, want een tweede kans is er niet. Bovendien heb je het restant van de riem weer nodig voor een ander onderdeel van de printer.

De eerste motor zit erin. Ik heb er nog twee te doen. Ik heb er lol in om het geheel in elkaar te zetten. Maar je moet wel uitgerust zijn. Ik heb diverse malen even een dingetje aan de andere kant moeten zetten, omdat het wel degelijk uit bleek te maken of je de plaat nou zus of zo om monteerde. Kleine verschillen.

Intussen is een van mijn vriendinnen al druk in de weer geweest om allerlei printontwerpen te zoeken. Veel SF-gevalletjes. Zelf vond ik een mijn uit James Bond wel grappig. Het bijbehorende printplaatje zal vast wel ergens te vinden zijn. Maar eerst maar eens zien dat ik het geval in elkaar krijg. De constructie van de foto was twee uurtjes werk.

This entry was posted in Algemeen, Wetenschap and tagged , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to 3D-printer bouwen

  1. Hans says:

    Heb je een 3-D Printer?
    Daar wil ik graag van weten.
    Zie ik je snel?

    Groet,

    Hans

  2. Koos Quark says:

    Kan ik dan ook straks stukjes van mezelf bij jou in 3-D laten uitprinten?

  3. Jan van Die says:

    Hoe ver ben je inmiddels? Ik wil er ook eentje bouwen, maar ben niet superhandig (niveau Meccanodoos). Wat is je advies?

Leave a Reply

