Huis op je arm

Een ieder die mij maar een beetje kent weet dat ik niet gecharmeerd ben van tatoeages. En dat is nog zacht uitgedrukt. Foeilelijk komt in de richting, maar zet de krachtterminologie gerust nog een paar tandjes hoger.

Enkele weken geleden zag ik iemand in het bedrijfsrestaurant met een tatoeage. Een Chinees karakter. Dat karakter wekte mijn nieuwsgierigheid, aangezien ik Chinees studeer en daar horen uiteraard karakters bij. “Waarom heb je eigenlijk huis (家) op je arm staan?” Hij keek me een beetje vreemd aan. Daar staat vader en moeder. Nu is het wel handig om voordat je je arm voorgoed laat verpesten, ook wel weet waarmee. Vooral als je de taal waarin je dat laat doen niet zelf machtig bent. Ja, het karakter kan ook wel staan voor familie, maar vader en moeder is 父母.

Ik herinner me een verhaal van een vrouw die dolgraag breide, en de meest ingewikkelde dingen had gemaakt. Ze was op zoek naar nieuwe uitdagingen. Een bezoekje aan de Chinees bracht nieuwe inspiratie. Chinese karakters!

Vol goede moed ging ze aan de slag. Toen de trui klaar was, trok ze deze aan naar de bewuste Chinees. Daar schoot men in de lach. Ze bleek “Heerlijke kip” op haar trui te hebben staan. Niet verwonderlijk als je je voorbeeldkarakters uit het menu haalt.

This entry was posted in Algemeen. Bookmark the permalink.

3 Responses to Huis op je arm

  1. Koos Quark says:

    Wat is erger: graffiti of een tatoeage? En is er misschien wel een samenhang tussen die twee?

  2. mispunt says:

    Ik vermoed een omgekeerde evenredigheid tussen IQ en aantal tatoeages. Mogelijk is deze relatie ook bij graffiti-kladderaars aanwezig. Het niveau van de meeste producten ontstijgt het kleuter-met-schrijfgerei-niveau niet bepaald.

  3. Koos Quark says:

    Laag IQ correleert 1.0 met laag IQ?

Leave a Reply

