Busje gaat zo

“Wil je even deze brief voor me posten?”, vroeg een vriend onlangs aan mij, toen ik bij hem de deur uit ging. Prima. Doe ik wel even.
Dat “even” duurde wel iets langer dan gedacht. Een aantal brievenbussen waar ik langs dacht te komen, bleek er gewoon niet meer te staan. Erg leuk. Uiteindelijk heb ik zijn brief 2 km verderop bij de supermarkt vlakbij mijn huis gepost. Die bus stond er gelukkig nog wel.

Als het aan minister Kamp ligt, worden er nogmaals de nodige brievenbussen uitgezet. Die gaan tezamen met de wet dat je binnen x meter van elke bestemming een brievenbus moet vinden bij het grof vuil. Die x is trouwens ook al stevig opgeschroefd. Kennelijk is het aantal mensen dat niet goed ter been is ook al door de privatisering wegbezuinigd. Met een simpele bureaucratische handeling bestaan ze ineens niet meer. Tja, uitzetten was deze minister ook al erg goed in toen hij ooit minister van was van vreemdelingenzaken. Hoe dat ministerie destijds heette toen er van “marktwerking” nog niet zoveel sprake was, is me helaas ontschoten.

Ja, we weten dat er een groot deel van de post via elektronische weg wordt bezorgd. De post die nog via de ouderwetse brief wordt bezorgd, als je geluk hebt tenminste, is vanwege de privatisering alleen maar duurder geworden. Postbodes waren te duur. Noem ze postbezorgers en betaal deze een salaris waar in Bangladesh misschien wel aardig van geleefd kan worden, maar voor Nederlandse begrippen veel te weinig. Postzegels gaan maximaal 10 cent omhoog. Ja, daar heeft de VVD ook iets op gevonden. Maak een postzegel met een simpel getal. Een 1 of een 2. Dan zie je lekker niet dat je wederom een extra stevige poot wordt uitgerukt.

En de extra kosten die een simpele briefbezorging met zich meebrengt? Die gaan weer op aan de bonussen en vertrekpremies van de mensen aan de top van de zoveelste TPG-reorganisatie. Anders zijn ze toch zo zielig in de ogen van de collega-lions in de lions-club.

This entry was posted in Politiek and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

