Ik ben jaloers op Zweden

Zweden verbiedt vanaf 1 juli alle heimelijke fotografie of film in de privésfeer, ook als de beelden op straat, in de tuin of bijvoorbeeld tijdens verjaardagsfeestjes thuis worden gemaakt. Aldus meldt de Volkskrant.

Ik moet eerlijk zeggen dat dit verbod me zeer aanspreekt. Afgelopen zaterdag tijdens het Repaircafé, waar ik vrijwilliger ben, werd er zonder te vragen een camera op me gericht. De persoon in kwestie behoorde tot een kudde Groen Linksers. Alvorens de persoon in kwestie kon afdrukken, heb ik uitdrukkelijk bezwaar gemaakt. In het tijdperk van facebook en al die andere sociale media, lijkt het ongevraagd maken en publiceren van foto’s eerder regel dan uitzondering. Het is goed dat Zweden daar een eind aan gaat maken. En eigenlijk zou een dergelijke wet in Nederland er ook moeten zijn.

Bij het genoemde repaircafé gebeurt het regelmatig dat er pers, radio of televisieploegen over de vloer komen. Ik heb duidelijk afgesproken dat ik mij daar niet aan wil overgeven. Dat wordt ook kenbaar gemaakt de leden van die ploegen. Desondanks probeert men onder het mom van “je bent niet scherp in beeld” of “alleen op de achtergrond” dit te omzeilen. Daar ga ik echter niet mee akkoord. Ik wil gewoon niet gefotografeerd of gefilmd, of geïnterviewd worden. Scherp of wazig, dat maakt me niet uit. Gewoon niet in beeld. Punt.

Degene die dat toch denkt te moeten doen, kan vast nieuwe apparatuur gaan bestellen. Want reken maar, die zal sneuvelen.

This entry was posted in Onzin and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

