Mijn contrabas balalaika bijna klaar


Al de nodige jaren heb ik een leuke hobby. Ik bouw muziekinstrumenten. Geen bouwpakketten, maar écht alles vanaf het begin met de hand maken. Alleen bij grote stukken gebruik ik een lintzaag. Het leuke van het bouwen van muziekinstrumenten is dat je niet mag haasten, terwijl in het dagelijks leven alles gisteren af moet.

Mijn laatste project nadert de eindstreep. Een contrabas balalaika. Vandaag heb ik even stiekem snaren erop gezet. Het klinkt prachtig. Helemaal te gek dat het een uniek instrument is. Elk onderdeel is met de hand gemaakt, alleen de mechanieken heb ik bij een balalaika-bouwer in Rusland gekocht. De snaren komen van een Nederlandse leverancier
De eerste klanken van mijn instrument zijn op de link te horen.

Op de site zijn ook alle tussenliggende fases te zien, evenals andere van mijn bouwsels.

This entry was posted in Algemeen, Foto and tagged , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Mijn contrabas balalaika bijna klaar

  1. thomas says:

    vraagje; waar kan ik contrabas balalaika snaren vinden? ik heb de bassnaar gebroken, woon in Brussel, maar kan er hier niet meteen snaren voor vinden. Met vriendelijke groet,

    thomas devos

    • mispunt says:

      Destijds had ik ze gekocht bij Cordiaalsnaren, maar die is ermee gestopt.

      Je moet zoeken op deze link http://emuzin.ru/Netshop/strings-narod/balalaika/# aanklikken en dan in het venster rechts scrollen naar комплект струн из фосфорной бронзы
      для балалайки контрабас

      Ik bestel mijn spullen altijd via een nicht van een Russische vriendin. Zij gaat een aantal keer per jaar op familiebezoek en neemt dan de spullen voor me mee.

      Een iets simpelere mogelijkheid is om te meten hoe dik de snaar is, en dan deze te vervangen door een snaar van een ander bas snaarinstrument.

      Wellicht kun je een profiel aanmaken op cigarboxnation.com. Daar zit ik ook op. Dan kunnen we mailadressen uitwisselen. Deze groep heeft ook een balalaikagroep, waar ik als enige met de basbalalaika op zit. Via deze site geeft het alleen maar spam.

  2. Koos Quark says:

    En wanneer kan ik eens komen luisteren naar jullie balalaika-duet gespeeld op verse snaren?

Leave a Reply

