Een dagje Maassluis

Voor mijn werk mag ik er regelmatig op uit naar verschillende plaatsen om apotheken te bezoeken en apothekers te instrueren. Vandaag was Maassluis aan de beurt. Maassluis, de geboorteplaats van Maarten het Hart. Op internet leek de plek waar ik moest zijn niet echt bijzonder. Maar eenmaal op weg, lopend naar mijn bestemming, kwam ik door het kleine centrum, waar modern en oud naast elkaar leeft. Aan het begin van de Zuidijk ligt de molen.

Het centrum is een verzameling van allerlei leuke ophaalbruggetjes, over verschillende vlieten.

Uiteraard was ik nieuwsgierig naar de plaatsen die in de boeken van Maarten het Hart beschreven zijn. Zijn geboortehuis, en waar hij naar school gegaan was. Een beetje rondvragen leverde niet de gewenste informatie op. Een gereedschapsverkoper vertelde me dat het boven een schoenenzaak was. Toen ik ging vragen in de bewuste schoenenzaak, werd me duidelijk dat dit niet het geval was.

Ik werd verwezen naar een boekenwinkel met de naam “Het Keizerrijk”, waar zowaar een literaire wandeling werd aangeboden in boekvorm. Uiteraard heb ik deze gekocht. Aangezien ik in de baas zijn tijd was, heb ik de wandeling naar een later onbepaald tijdstip uitgesteld. Maar het gaat zeker gebeuren.

Lunchen tijdens dergelijke werkuitjes doe ik altijd in een plaatselijk tentje. Deze keer was de beurt aan Monsieur Paul. Erg leuk interieur, met overal oude radio’s.

En ja, daar kun je ook heerlijk eten. Ik bestelde een broodje dat “Even iets anders” heet, een volkorenbroodje met gesmolten oude kaas op een bedje van prei.

Op de terugweg passeerde ik de vliet weer, alwaar een vreemde gast van het zwakke zonnetje zat te genieten. Zowaar een roodwangschildpad. Een flink exemplaar. Volgens een mevrouw die ook een plaatje schoot, zit hij er al een aantal jaren. Faunavervalsing, dat wel. Maar het ziet er toch wel schattig uit.

This entry was posted in Algemeen, Foto. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

