Chipkaart en papieren kaartjes

Enige tijd geleden kreeg ik de opvolger van mijn kortingskaart. Aangezien ik altijd papieren kaartjes met korting heb gekocht, was ik geenszins van plan om dat gedrag om te gooien vanwege het uiterlijk (Chip-geval) van deze opvolger. Ik heb recht op korting, dus ik mag zelf beslissen hoe ik wil betalen. Of de NS diezelfde mening is toegedaan, heb ik tot op heden niet kunnen checken. De prijs tussen chip gebruiken of gewoon een kaartje met korting maakt geen bal uit. Afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst de chip in de trein gebruikt om dat te testen. Enkeltje Amersfoort met korting was 2,50, het papieren kaartje eveneens. Nu heb ik aan verschillende conducteurs gevraagd of ik nog een papieren kaartje mag kopen. Volgens enkelen niet. Waarom kon men mij niet vertellen.

De keren dat ik op mijn nieuwe kaart met papieren kaartjes heb gereisd, ben ik niet gecontroleerd. De hele periode trouwens niet.Ik ben dus nog niet “betrapt”.

Papieren kaartjes blijf ik prettiger vinden. Ik vind het feit dat je de hele tijd aan iets moet blijven denken, erg vervelend. Met een papieren kaartje in mijn portemonnee ben ik gewoon veilig en is dat hele gedoe niet nodig. De NS verzwijgt bovendien dat de chip een stiekeme prijsverhoging is. Als je een chipkaart wilt, moet je betalen voor het medium, en dan ook nog voor de reis. Alsof je een strippenkaart koopt, waarvoor je het papier eerst moet kopen en dan vervolgens nog een waarde erop moet poten.

Bovendien is het onmogelijk te doen wat ik altijd doe als ik voor 9 uur reis. Ik knip mijn reis in stukjes in een deel voor en na 9 uur. Dus met en zonder korting. De chip rekent vol tarief, ook al heb je recht op korting na 9 uur.

This entry was posted in Algemeen and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

