Pleidooi voor vuurwerkverbod

Vandaag staat er een ingezonden brief van Esther Ouwehand in Trouw. Ze pleit voor een verbod op consumentenvuurwerk. Zelden was ik het meer eens met een dergelijke brief.
Ik werk in een ziekenhuis. Lange tijd heb ik in de apotheek gewerkt, en was daardoor op de hoogte van de inkopen voor oud naar nieuw. Een extra voorraad Flammazine brandzalf was standaard. Elk jaar weer zoveel slachtoffers van dat idiote vuurwerk. Ik zal ze ook dit jaar weer gaan zien. Of ze mij ook zullen zien is nog maar de vraag. Veel slachtoffers lopen bij oogheelkunde.

Terwijl ik dit tik heb ik al de nodige knallen gehoord. De eerste slachtoffers van het voortijdig afsteken van vuurwerk zijn er al. Ik kan me een geval van mijn middelbare school herinneren. Een jongen die ineens gedwongen werd met de middelvinger omhoog te lopen. Dat was de enige vinger die hij nog over had na zijn poging om kaliumchloraat met fosfor te jatten tijdens een open dag. Het jatten was gelukt. Jammer alleen dat het spul buiten in zijn handen explodeerde. De herinnering is nog levendig. Maar niet zo levendig als bij hem het geval zal zijn. Ongetwijfeld wordt hij nog dagelijks aan die ene dag herinnerd.

Ben weer heel benieuwd hoe de oogst komende jaarwisseling zal zijn. Gezien het zware vuurwerk dat weer illegaal ons land is binnengekomen, verwacht ik wel wat hoofden en vingers langs mijn raam te zien vliegen. Dat ik doodsbang ben voor vuurwerk wordt door sommigen als overdreven beschouwd. Ik kom echt niet buiten met de jaarwisseling. Ik heb teveel gezien op mijn werk. Het wordt tijd dat het kabinet het ook eens gaat zien dat het tijd wordt dat geknal definitief te verbieden. Ongetwijfeld zullen er dan altijd nog eikels zijn die illegaal die zooi afsteken. Maar daar is ook een prima oplossing voor. Ze mogen zelf hun ziektekosten ophoesten als het mis gaat. Logisch toch?

This entry was posted in Algemeen, Politiek and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Pleidooi voor vuurwerkverbod

  1. Hans says:

    Hoi,

    Mijn vuurwerkgebruik is altijd matig geweest. In mijn jeugd was in de straat een groothandelaar in speelgoed, die ook vuurwerk verkocht.
    Dus kocht mijn vader elk jaar een doosje vuurwerk. Dat waren dan honderd kanonslagen, honderd gillende keukenmeiden of honderd kleine vuurpijltjes.
    Wel heb ik eens in Ondiep een jaarwisseling meegemaakt en daar werd zo een duizenknaller uit belgié afgestoken. Ik begrijp je bezorgdheid want wij allen vluchtten snel het huis in.

    Hoor ik nog eens iets van je,

    Hans

Leave a Reply

