Pesten

Wederom werden we opgeschrikt door de zelfmoord van een pestslachtoffer. Vreselijk. Goed dat ze de namen van de pesters in haar afscheidsbrief heeft genoemd. Ik vraag me af of deze figuren nog met zichzelf kunnen leven. Ik hoop vanuit het diepst van mijn hart van niet.

Zelf heb ik ook een geschiedenis van gepest zijn. Ongetwijfeld is de pester mij al lang vergeten. Gezinnetje, carrière en bla bla. Maar ik ben hem niet vergeten. Sterker nog, mocht ik hem tegenkomen, dan kan ik na 30 jaar nog steeds niet voor mezelf instaan. Zelfs terwijl ik dit tik komt de woede weer boven. De machteloosheid die ik voelde.

Eén keer kwam er bij mij zoveel woede naar buiten, dat ik hem een vuistslag vol op zijn bek heb gegeven. Ik was er zelf verbaasd over. Hijzelf ook trouwens. Hij had een bloedlip. Hij deed voor het eerst niets. Stilletjes werd ik door mijn klasgenoten bewonderd dat ik deze etterbak één keer mores leerde.

Na even zich koest gehouden te hebben, begon het een tijdje weer opnieuw. Ik pakte hem stiekem terug op een rare manier. In allerlei tijdschriften knipte ik bonnen uit voor de meest bizarre dingen. Proefpakketten incontinentiemateriaal, rare cursuspakketten en dergelijke. Ik heb nooit iets van het resultaat van mijn acties gehoord. Stilletjes moest ik lachen bij de gedachte aan zijn machteloosheid bij het openen van een pakketje met een luier. Bepaald niet iets waarmee je op school gaat leuren met de vraag van “wie heeft me dit geflikt?”

Ondanks deze speldenprikken die ik terug gaf, is de woede gebleven. Hij mag zich nog steeds bergen als onze paden elkaar kruisen. Gelukkig voor hem woon ik 200 km van hem vandaan. Maar mocht de gelegenheid zich voordoen, dan mag hij vast rekenen op een lekke band. En wellicht nog een heleboel meer. En het leuke zal zijn dat ik mijn vergelding heb, en ik niet verdacht word. Want mij is hij al heel lang vergeten. Maar ik hem niet. Reken daar maar op.

This entry was posted in Algemeen and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Pesten

  1. Hans says:

    Met jou wil ik geen ruzie krijgen.

    Hans

Leave a Reply

