Smartphone maakt bepaald niet slimmer

Afgelopen woensdag wist ik werkelijk niet wat ik zag. Ik zat in de bus in zo’n vierzitje, en NIEMAND was aan het klooien met de mobiel. Heel lang niet gezien. Meestal zit ruim 99 % van de buspassagiers of te bellen of te SMS-sen of een ander iets te doen met de telefoon. En als dat niet het geval is, dan wordt die wel bij het eerste het beste bliepje tevoorschijn gehaald.

Ook in het onderwijs is een dergelijke trend merkbaar. Mijn bijlesleerlingen hadden allemaal zo’n ding naast zich liggen. Aan uiteraard. Hoe kun je je in vredesnaam concentreren op je huiswerk? Geen wonder dat het aantal zittenblijvers sterk toeneemt.
Volgens een onderzoek blijken leerlingen of te slapen of online te zijn.

Maar niet alleen kinderen hebben daar last van. Ook volwassenen zitten een groot deel van hun tijd te verdoen met telefoon en facebook. De telefoon mag dan wel intelligent zijn, de gebruiker neemt steeds minder kennis op. Dat zal over een aantal jaren blijken.

Zelf behoor ik tot een uitstervende groep. De groep zonder mobiele telefoon en zeker geen smartphone. En zelfs dan betrap ik mezelf zo nu en dan op privé mail checken op het werk. Maar dat is het enige. Ook Facebook heb ik niet. Mijn grootste schrikbeeld is dat een mobiele telefoon een verplichting wordt.

This entry was posted in Algemeen and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

