Pesten strafbaar of niet

De zelfmoord van een pestslachtoffer is voor Trouw aanleiding om standpunten over de wijze van aanpakken van pesters naast elkaar te zetten. Harm Beertema, partij van pesters en blijkbaar ook nog leraar, vindt dat pesters gewoon van school moeten gestuurd worden. Op zich misschien niet eens zo gek, ware het niet dat je op scholen vaak hele groepen pesters hebben. Pesters en meelopers, die uit angst om zelf slachtoffer van de pester te worden, zelf maar aan het pesten slaan. Als je pesters van school stuurt, kun je de school wel ongeveer sluiten.

Pesters strafrechtelijk vervolgen is een andere optie. Ook dit zal niet werken. Daarvoor moet je bewijs hebben. De pester zal aangegeven moeten worden. Aangezien pesten regelmatig aan het oog van anderen ontsnapt, is een veroordeling sowieso vrij kansloos.

Als ik aan mijn eigen middelbare schooltijd denk, dan is mijn 4 VWO-tijd bepaald niet iets waar ik met genoegen aan terug denk. Eén figuur heeft mijn leven daar destijds behoorlijk vergald. Zodanig zelfs, dat mocht ik hem nu tegen zou komen, hij nog steeds mag vrezen voor een aanval van mijn kant.

Ik pakte hem vooral met allerlei rare acties. Zoals een proefpakket incontinentiemateriaal voor hem aanvragen, dingen bij de Rutgersstichting en proefpakketten van allerlei rare cursussen, zoals uitbenen voor beginners.

Ooit heb ik hem door alle woede en onmacht die zich in me had opgehoopt (ik durfde niets), een ferme klap verkocht recht op zijn bek. Hij hield er een hevig bloedende lip aan over. Ongetwijfeld zal hij me niet eens meer kennen. Maar mocht ik hem op straat tegen komen… Ik weet zeker dat ik hem zal aanvliegen. Maar gelukkig woont hij meer dan 200 km van me vandaan.

This entry was posted in Algemeen and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Pesten strafbaar of niet

  1. Koos Quark says:

    Ik stel voor dat iedereen die vroeger werd gepest, nu wettelijk recht krijgt op een extra dosis naastenliefde.

    Koos Quark

Leave a Reply

