1000-jarig ei (皮蛋 pí dàn)

Vandaag weer een Chinese specialiteit geprobeerd. 皮蛋, oftewel pí dàn, een 1000-jarig ei. Mijn lerares Chinees heeft me vandaag kennis laten maken met deze merkwaardige delicatesse. Het geheel is gefermenteerd en ziet er echt zwart uit. Spannend!

Zo ziet het er uit als je het koopt.


En zo als je er eentje uit het doosje haalt.

Het geheel wordt bereid met fijngesneden gember in balsamico-azijn.

En na het pellen ziet er echt zwart uit.

En zo na het doorsnijden. Het eiwit lijkt op eibruin en glasachtig doorzichtig. Wat de dooier was, is groenig van kleur. De geur is overigens wel apart. Je zou een rot iets verwachten, maar dat is zeker niet zo.

En zo ziet het er uit nadat het in het bakje met gember en azijn.

En dan de smaak. Je moet het met bier eten. Dus voor de gelegenheid heb ik een blikje gehaald. En ik moet zeggen, ik vind het niet vies. Best wel lekker. Aparte smaak die moeilijk te omschrijven valt. Volgens mijn docente schijnen mensen die olijven lekker vinden, hier ook niet vies van te zijn. Olijven op de markt hebben ook een vrij penetrante geur.

Voor wie het een keer wil proberen zou ik zeggen, probeer het. Ik ga het zeker nog eens klaar maken.

De volgende keer ga ik gezouten ei proberen

This entry was posted in Algemeen, Foto and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

