Schaam je!

Terwijl ik dit schrijf sneeuwt het buiten. Van het buitenleven heb ik de afgelopen weken alleen nog via het raam kunnen genieten. 6 weken geleden ben ik geopereerd aan een schaambeenbreuk en dan de bovenste helft daarvan, de ramus superior. Voor niet medisch onderlegden http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaambeen De breuk is het gevolg van een onoplettende druk achter het stuur bellende automobilist die in februari de onbedwingbare behoefte had om me van mijn fiets te rijden. Vervolgens had mijn bot niet de behoefte om weer aan elkaar te groeien. Vandaar de operatie.

De chirurg heeft met een soort chirurgische meccano de boel vastgeschroefd. Roestvrij staal schijnt het te zijn. Deze ijzerwinkel zal me de rest van mijn leven vergezellen en me in detectiepoortjes laten piepen.

Uiteraard krijg je een resultaat niet voor niets. Naar goed medisch gebruik zat er een ruime hersteltijd aan vast. 6 weken geen belasting voor het rechterbeen. Dat betekent dus weer gepiel met krukken.

Het oefenen met de fysio was niet bepaald iets dat van een leien dakje verliep. Maar uiteindelijk was hij toch tevreden over mijn vorderingen met de krukken, zodat ik na 8 dagen het ziekenhuis mocht verlaten. Daarna hotel pappie en mammie, omdat ik werkelijk weinig kon uitrichten met twee krukken. Ja, afgezien dan van een beetje onstabiel rondhupsen.

De eerste avond dat ik hier was werd het gebod “Gij zult uw rechterbeen niet belasten” letterlijk met voeten getreden. Het wc-matje dat nooit eerder op het toilet had gelegen, lag er ineens. Mijn krukken kregen ruzie met deze onverlaat, en ik dus omver kukelde. Tja, en reflexen kun je nu eenmaal niet sturen. Een nieuwe rontgenfoto was noodzakelijk om te zien of alles nog op zijn plek zat. Gelukkig was er aan het zorgvuldig aangebrachte meccanowerkje niets verschoven.

Nog één dag dan mag ik lopen. Eindelijk de 6 lange weken voorbij. Het voelt als een bevrijding. Als het lopen tenminste gaat lukken heet dat.

This entry was posted in Algemeen. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

